Scoatem la lumină un nou portret de Maverick, cel al Adelinei Bogdan, colega noastră de aproape 2 ani în rolul de Performance Media Specialist. Adelina este o fire foarte curioasă, însă a știut din anii de studenție că o atrage domeniul de digital marketing, așa că a pornit în explorare și a testat până a descoperit ce ramură i se potrivește cu adevărat: performance media. Are o poveste interesantă, așa că vă invit să o citiți pe Adelina. 

Stay inspired!

Tipologia colegei autonome și curioase, Adelina e mereu determinată să afle și să cunoască cât mai multe din domeniile clienților pentru care lucrează. Adelina este Performance Media Specialist în Mavericks și are o poveste foarte frumoasă, nu doar ca specialist, ci și în parcursul ei de autocunoaștere. Așa cum i-am întrebat și pe ceilalți colegi, am vrut la început să aflu cine este Adelina ca om, dar și ca profesionist?

Adelina: Adelina este un om foarte curios și asta definește o mică parte din tot ceea ce sunt eu, ca o trăsătură. Sunt și un om în continuă schimbare, un fel de cameleon. Schimbările cele mai importante au început după liceu, odată cu mutarea din orașul meu natal, Câmpulung Muscel, un oraș mic, cu două semafoare, pentru facultate. Venind în București și fiind singură, a trebuit să mă descurc pe cont propriu, mai ales că alegerea primei facultăți nu a avut o bază și am decis să merg pe Literatură Universală și Comparată, la Litere, în București. După 6 luni la această specializare, am realizat că nu mă integrasem printre colegii mei scriitori, artsy și boemi, așa că mi-am retras dosarul, neavând altceva în minte. 

După aceea am avut câteva joburi micuțe, însă eu simțeam că pot mai mult și îmi doream un job care să mă solicite intelectual. După un an de pauză m-am înscris la Comunicare și Relații Publice, tot la Litere. M-am întors în același loc, dar la o altă specializare. Pentru că lucram deja full time la un start-up ca Lead Generation pe Marketing, am urmat un program de weekend, cu cerințe și așteptări destul de mari, dar am avut colegi de toate vârstele și din tot felul de industrii, care au venit să se specializeze. Au fost 3 ani foarte faini, iar discuțiile se purtau la un alt nivel. Am avut mult de învățat din acești 3 ani și cred că facultatea m-a dezvoltat foarte mult. 

Mie nu îmi place să vorbesc în public, nu sunt o persoană extrovertită, dar mă simt bine așa cum sunt eu, iar un job în Relații Publice nu mi se potrivește deloc. Am avut o experiență la cursul de Public Speaking în care m-am blocat de emoții și n-am mai știut să spun lucrurile esențiale despre mine. Unii oameni sunt făcuți să strălucească și să le vorbească altor oameni, dar de partea mea nu se întâmplă asta și sunt împăcată așa cum sunt. Facultatea m-a ajutat să descopăr și să aflu multe lucruri faine, dar nu mi-am dorit să merg spre un job în care să vorbesc în fața oamenilor. 

Adelina Bogdan

Care este parcursul tău profesional și cum ai descoperit universul Mavericks? 

Adelina: În primul an de facultate aveam un profesor cadru asociat pe New Media. Era genul de profesor cool, care ne învăța chestii de actualitate. Acest domn profesor minunat împreună cu care studiam New Media, ne-a adus un invitat expert în performance media, care ne-a introdus în acest univers de digital marketing. Ne-a făcut un desen pe tablă cu SEO + PPC = Love. Ne explicase puțin despre SEO și PPC și strategiile de marketing al motorului de căutare Google. Ne-a mai explicat cum interacționează cu clienții lui, cum trebuie să cunoști fiecare domeniu al clientului căruia îi oferi serviciile. Mi se părea fascinant, dar și complicat. Mă uitam pe site-ul agenției lui și mi se părea ceva foarte departe de mine, dar rămăsese o sămânță plantată. 

A trecut și anul 2 de studenție, și anul 3, iar eu încă nu descoperisem nicio înclinație spre domeniul acesta. Licența mi-am făcut-o pe Fake News în România, dezinformarea pe Facebook privind pandemia de Covid. Am descoperit toate teoriile conspiraționiste și le-am analizat, le-am făcut într-un chestionar frumos și l-am scos la lumină. Am muncit super mult și am fost foarte mândră, iar profa mea de licență m-a rugat să merg la o conferință și să o prezint, iar apoi a intervenit din nou partea cu vorbitul în public și ieșitul din carapace. 

În pandemie am rămas fără job pentru că a lovit puternic și industria de yoga, meditații și retreat-uri. În acea perioadă lucram pentru start-up-ul din Amsterdam care se ocupa de evenimente pe zona de self care. Mi s-a oferit oportunitatea de a continua colaborarea, dar nu era ceea ce îmi doream pe termen lung, astfel că mi-am zis că este cazul să învăț ceva nou, cum ar fi Marketing. Dar ce Marketing? 

Am găsit pe o platformă online un curs complex despre digital marketing de la o universitate din Illinois. Am învățat de la performance media la SEO, de la web development la e-mail marketing și absolut tot ce înseamnă online marketing. Cursul a fost foarte bine structurat, exact ce îmi doream, cu un fir clar al învățării. După ce am terminat cursul m-am întrebat ce să-mi aleg de aici? Eram între SEO și Performance Media. Am ales Performance Media și am obținut certificările de la Google, chiar înainte să mă angajez în Mavericks. 

Îmi amintesc că într-o duminică dimineață dădeam scroll pe Facebook la cafeluță, efectiv scroll-ul de duminică dimineață, cel pe care îl așteptăm cu toții. Atunci am văzut anunțul de job de la Mavericks. Aveam o teamă foarte mare, credeam că nu știu prea multe și că nu mă potrivesc să aplic într-o agenție. Ce? Cinci certificări? Nu știu nimic, trebuie să mai învăț foarte mult, mi-am spus. Dar felul în care era scris anunțul m-a entuziasmat. M-a atras foarte tare faptul că părea că pot discuta cu oameni, că nu e un mediu rigid și că nu mă lovesc de multe interviuri ierarhice. Procesul de recrutare a fost totuși destul de greu și mi-am dorit să răspund cu atenție la toate întrebările. Dar când am aflat că mă vor în echipă, am fost cea mai fericită! Nu-mi venea să cred. După tot journey-ul acesta de învățare, aplicam la primul job, care mi se părea super nice și unde îmi doream foarte tare să ajung și chiar s-a întâmplat. S-au aliniat toate astrele și am ajuns în Mavericks. 

Ce-ți place cel mai mult la ceea ce faci? 

Adelina: Îmi place implementarea campaniilor foarte tare! Îmi place să creez un media plan pe care să-l urmez, să-l implementez și să optimizez atunci când este nevoie. Sunt multe setări în platforme pe care trebuie să le cunoști și multe verificări constante pe care este nevoie să le faci ca să nu îți scape ceva. Mi se pare că implementarea 100% corect nu e ceva ușor de realizat. Trebuie să fii super atent la detalii. Mai contează foarte tare și cum scrii anunțurile, să fie atrăgătoare și relevante. Un exemplu ar fi descrierile pentru campaniile de Google Search, care au o importanță foarte mare. Deci implementarea mie mi se pare tare nice și acesta este lucrul care m-a atras în primă fază, din toată experiența mea de învățare. 

Adelina Bogdan

Cele mai multe campanii de performance media sunt realizate pe platformele de Google și Facebook. Dacă ar fi să compari, care crezi că este platforma cu rezultatele cele mai bune, care îți place cel mai mult și de ce? 

Adelina: Cred că alegerea cea mai potrivită a platformei este în funcție de obiectivul pe care vreau să-l ating într-o campanie, dar depinde și de materialele pe care le primesc de la client sau de flexibilitatea clientului. Fiecare platformă are puncte pro și contra. Uneori Facebook are un way of working mai ușor, mai facil, pe când Google are mult mai mulți pași de urmat și de aceea am nevoie de un tool adițional, precum Google Editor, pentru ca lucrurile să meargă mai ușor, mai ales atunci când implementez multe campanii de la zero. Însă dacă vorbim de rezultate în zona de e-commerce, tot timpul voi alege Google pentru a obține conversii și aici ne uităm la KPIs precum ROAS, cost din revenue, cost per conversie, etc. Dacă vorbim de awareness, reach și efectiv prezentarea unor promoții și reduceri, adică dacă trebuie să fii proactiv, proactivitatea egal Facebook. Trebuie să te cunoască oamenii mai întâi, de pe Facebook și apoi ei te caută pe Google când își doresc să facă o achiziție și să ia o decizie. Adică aduci pe Google traficul pe care îl captezi pe Facebook și intenția de căutare se măsoară apoi în Search, în Shopping, în Performance Max. Fiecare platformă are rolul ei. 

Există această diferență: generația Facebook ajunsă acum la maturitate versus generația TikTok ce nu are Facebook aproape deloc. Aș vrea să te întreb ce spune piața vis-a-vis de acest subiect, dacă mai funcționează campaniile pe Facebook și dacă brandurile ar trebui să migreze spre TikTok?

Adelina: Cred din ce în ce mai mult că brandurile ar trebui să aibă o prezență și pe canale alternative. Când vorbim de TikTok, vorbim de awareness la acest moment, dar un awareness nu foarte targetat, căci dacă publicul brandurilor a fost tot timpul cel din Google și Facebook, acum este momentul să testeze și să își definească publicul de pe TikTok. Practic te duci într-un ocean de oameni și încerci să-ți formezi un public. Cred că este o muncă a cărui rezultat nu se va vedea imediat, ca într-o campanie de Performance Max în Google, unde am conversii zilnic. 

Lucrurile stau puțin diferit pe TikTok, dar cred că o prezență ar fi necesară pentru că lucrurile evoluează din ce în ce mai mult, iar tinerii se maturizează și nu vor mai fi de găsit pe vechile platforme. Tinerii care acum au 19 – 20 de ani, se vor maturiza și vor ajunge și ei la 30, 35 de ani. Oare vor face ei switch-ul înapoi la Facebook? Când ei vor avea vârsta maturității și vârsta necesară care implică achiziții și o situație financiară mai bună, dacă nu se vor duce spre Facebook, unde-i vor găsi brandurile în viitor? Deci din punctul meu de vedere, aș realiza și TikTok Ads, Huawei Ads mi se mai pare interesant și am citit ceva despre BeReal și Pepsi, dar va mai dura până BeReal va monetiza. 

În același timp, Facebook rămâne un canal important pentru revenue și pentru anumiți advertiseri și clienți. Astfel că să dispari de pe Facebook nu mi se pare o soluție. Plus că noi vorbim acum de Facebook la pachet cu Instagram, deci vorbim de Meta overall. Eu le iau împreună, la pachet și e foarte important să rămâi acolo. N-aș vedea un shift 100% de buget în alte platforme. Nu acum, cel puțin, dar trendurile se schimbă și e interesant de urmărit, într-adevăr. 

Ai un exemplu concret despre comportamentul consumatorului digital?

Adelina: Uite, chiar vedeam o diferență între mine și prietenul meu, ca și consumator de media. Eu stau pe Facebook și citesc. Mie îmi place să citesc articole și să le interpretez versus prietenul meu care rupe filmulețele și reels-urile. El dă scroll pe Facebook până ajunge la un video ca mai apoi să intre în categoria cu Reels-uri și să urmărească cât mai multe clipuri. I-am spus să se mute pe Instagram sau TikTok pentru că dacă lui îi place genul acesta de conținut, nu pe Facebook, ci pe alte platforme trebuie să fie el prezent.

Dacă tot ne aflăm în perioada cu multe evenimente importante, mai ales pe zona de conversii, cadouri, achiziții și cumpărături, ce-ar trebui să facă un business, din punctul tău de vedere, pentru a avea rezultate bune și frumoase într-o campanie de performance?

Adelina: Să acorde atenție tuturor evenimentelor și oportunităților de cumpărare dintr-un an. Spre exemplu, Black Friday nu poate fi luat ca un eveniment izolat, ca evenimentul anului și în rest nu se mai întâmplă nimic. Mai există și Halloween-ul, care pe an ce trece prinde din ce în ce mai mult și la noi. Mai există și perioada de 1 Decembrie, Sf. Andrei, Moș Nicolae și Crăciunul. 

Pentru a asigura succesul overall al unei campanii trebuie gândită o strategie de comunicare permanentă cu abonații și clienții și să fii prezent constant în viața celor care te cunosc. De asemenea și extinderea spre un public nou este importantă. Astfel, pe lângă strategiile cu call to action de cumpărare, care țin strict de tranzacții și conversii, recomand să se meargă și către alți utilizatori cu mesaje mai puțin tranzacționale. O urare de Sf. Andrei sau de Halloween este un exemplu simplu, care poate menține atenția utilizatorului. Succesul este asigurat nu doar de o comunicare pur tranzacțională, ci și de extinderea spre zona mai umană a brandului și clar, pe orice moment important contextual poți să capitalizezi. În funcție de serviciul sau produsul pe care-l vinzi, poți să capitalizezi și pe un moment micuț cu care să mergi spre clienții tăi. 

Ce înseamnă pentru tine să fii un Maverick? 

Adelina: A fi un Maverick a coincis de la început cu cine sunt eu, asta mi s-a părut interesant. Am găsit aici lucrurile importante după care eu mă ghidez în viață: sinceritate, autonomie, empatie, dar în același timp și performanță și dorința de a învăța lucruri noi și de a ieși din carapacea ta. Cred că asta înseamnă Mavericks: să fii un om curios, a cărui minte nu se mulțumește cu puțin, care tot timpul caută să se evolueze într-un fel sau altul și să nu rămână confortabil cu ceea ce crede că știe deja. 

Alexa Badea si Adelina Bogdan, YouTube Days event, 2022, arhivă personală

Din categoria de clienți, ne poți povesti despre o campanie care ți-a plăcut foarte mult și te-ai bucurat de rezultate?

Adelina: Cel mai frumos e când în urma unor campanii promoționale punctuale, unde mi-a fost comunicat un obiectiv de creșteri cu x%, ating acel obiectiv și primesc un feedback pozitiv din partea clientului, cu mulțumiri. Acestea sunt momentele fericite. Când clientul își dorește să cucerească o bucățică din piață împreună cu tine, pe un anumit segment sau cu o anumită creștere de year over year și efectiv lucrurile chiar se întâmplă. Acestea sunt momentele în care ești fericit, când vezi rezultatele muncii tale și ești răsplătit pe baza a ceea ce ai făcut. Simți că ai avut un scop, că îți este recunoscută proactivitatea și amprenta ta asupra campaniilor.

Care sunt pasiunile tale, Adelina? Ce-ți place cel mai mult să faci? Ce simți că te deconectează și că te face să simți că trăiești?

Adelina: Plecând de la faptul că munca ne ocupă mare parte din timp, munca este ceva ce fac cu pasiune. Eu nu aș putea funcționa altfel. Dacă jobul pe care îl am nu mă face fericită și nu e în zona de pasiune, nu l-aș mai face, punct. 

După care aș spune că există o dorința continuă de schimbare, explorare și curiozitate. Pasiunile mele vin și pleacă. De-a lungul timpului am avut ca pasiune yoga și practicam zilnic, însă acum a cam dispărut. Îmi place să învăț lucruri noi și sunt un soi de geek, vreau să citesc și să aflu cât mai multe. În ultima vreme mă pasionează astronomia și explorez universul. Îmi doresc un telescop pentru a mă putea uita pe cer. Acum mă uit la documentare despre cum a apărut universul, Big Bang, planetele, soarele, stelele. Dar pentru a vedea cerul, trebuie să ies din București pentru că cerul e plin de poluare în oraș. La polul celălalt m-am gândit să-mi iau și un microscop pentru că mi-ar plăcea să studiez și tiny, tiny things. Efectiv aș pune sub lamelă orice să descopăr ce e acolo. 

Alte curiozități înspre zona de pasiune ar mai fi mâncarea vegană și vegetariană, am avut planuri să fac și design graphic, dar și programare. În acest moment mă aflu pe mai multe grupuri alternative de Facebook dedicate acestor subiecte de interes. Fiind un om curios, nu mă pot opri la o singură pasiune sau la un singur interes și cumva încerc să fiu peste tot câte puțin. Mai nou am intrat pe niște grupuri de programming & jokes. Eu nu știu programare, dar acest grup este foarte amuzant pentru că încercând să înțeleg meme-uri, învăț ceva din programare căutând pe Google ce înseamnă. E important pentru mine să-mi păstrez comunitățile acestea, chiar dacă sunt un lurker în ele și în general nu postez.

Astfel de curiozități am eu, nu mă pot opri asupra unui singur lucru ca pasiune. Pasiunile mele vin și pleacă, dar dacă e ceva ce nu s-a schimbat și nu cred că se va schimba prea curând, îmi place la nebunie să mă uit la filme și la seriale. Cred că e o pasiune pe care o au foarte mulți oameni, dar acesta e momentul meu preferat, în care am o mâncare delicioasă în față, mă pun pe canapea și pornesc un film pe care îl aștept de mult timp. E plăcerea mea supremă, să fiu la mine pe canapea și să stau liniștită, singură sau cu oameni dragi mie.

Am ajuns la finalul celor mai importante curiozități ale mele și așa cum i-am întrebat și pe colegi în articolele anterioare, aș vrea să te întreb și pe tine ce curiozitate ai tu pentru cei care tocmai te-au citit și pe care i-ai inspirat cu povestea ta? 

Adelina: Aș vrea să-i întreb cum rezistă în timp pasiunile lor? Cum ajung să-și descopere o pasiune și cum înfloresc? Și dacă nu înfloresc, de ce se pierd? E o întrebare la care și eu încerc să găsesc răspunsul: cum îți păstrezi pasiunea pe termen lung? De ce renunță la ea și ce o poate reînvia? Cum își mențin pasiunile aproape?