7 pe săptămână #1

Salutări din racheta Mavericks! Aici Paul, unul dintre cei mai noi membri ai echipajului. Începând de azi, la fiecare început de săptămână veți găsi pe blog o serie de ultrascurte cu informații recente  din performance media și digital marketing. 

Cam fix #7pesăptămână. 

  1. Marketingul digital prin influenceri a crescut de 90 de ori între 2013 și 2016. Iată 7 tendințe ale acestuia care vor domina în anul 2018. – http://bit.ly/2hErqL0
  2. Avem și trendurile anului 2018 în pay per click marketing de la 25 de experți din domeniu. Machine learning, audience management, voice search și multe altele, explicate și puse în context. – http://bit.ly/2k8WnYH
  3. Aproape jumătate dintre tranzacțiile ecommerce din SUA au fost realizate pe Amazon.http://bit.ly/2yHGH84
  4. Facebook își va modifica algoritmul astfel încât să sancționeze paginile care se bazează pe clickbait pentru a-și crește engagement-ul. – http://bit.ly/2yRQhBq
  5. Cele mai urmărite celebrități și cele mai utilizate hashtag-uri  pe Instagram în anul ce a trecut – http://bit.ly/2BnK021 . În plus, de acum vor putea fi urmărite și hashtag-uri. – http://bit.ly/2AeB3rH
  6. 13 elemente ce pot îmbunătăți un landing page și implicit aduce mai multe conversii din site. – http://bit.ly/2o13CqK
  7. Care au fost cei mai căutați termeni românești pe Google în 2017 – http://bit.ly/2DgvBXk .

Bonus: o recomandare de articol non-digital marketing din partea Mavericks: o prezentare în cifre a României în anul 2017, realizată de Institutul Național de Statistică –  http://bit.ly/2Bca3Ni .

1 an de Mavericks

A trecut un an de Mavericks. Cum a trecut? Când a trecut? Intens și repede aș spune eu dar i-am întrebat și pe colegii mei cum a fost primul an de Mavericks sau pentru cei mai proaspeți în a fi diferiți și outlier-i cum se simt de cânt sunt în naveta Mavericks. Gândurile și trăirile lor cât se poate de necenzurate, cu tot cu msspelled-uri 🙂 

Andra Negru
13403203_10206207694497932_1624202537686921113_o
Știi senzația aceea pe care o ai când te urci într-un roller coaster pentru prima dată? Când ești super entuziasmat de ce urmează să faci și nu mai poți de nerăbdare să pornească? Sau senzația după ce pornești la drum și te cuprinde frica în cădere și apoi entuziasmul la urcare. Sau în timpul cursei când ai parte de un cumul de sentimente și trăiri pe care le întâmpini cu brațele deschise pentru că vrei să trăiești această experiență la 100%? Și partea cea mai tristă, când ajungi la final și nu îți dai seama când a trecut timpul pentru că ai fost prea prins să trăiești la maxim fiecare moment pe care l-ai petrecut acolo și ti-a plăcut la maxim?

Așa mă simt eu acum când îmi dau seama că a trecut deja un an de când m-am urcat în acest roller coaster. Am urcat la bord plină de entuziasm și am pornit în cea mai awesome cursă în care m-am urcat vreodată. Am plecat de la câteva cuvinte cheie și match type-uri puse aiurea, la campanii stângace și mail-uri de câteva cuvinte scrise în câteva ore și am ajuns un an mai târziu cu sute de campanii, zeci de strategii diferite, idei, rapoarte și mail-uri în spate. Un an în care mi-a fost frică la începutul fiecărei etape, am învățat, m-am bucurat să văd rezultatele la fiecare final, mi-am luat câte o lecție din fiecare lucru pe care l-am făcut, m-am bucurat la maxim de fiecare moment și m-am îmbogățit cu 5 prieteni.

A fost un an care a început cu entuziasm și nerăbdare și care continuă exact la fel cum a început: cu entuziasm și nerăbdare să văd în ce direcții mă va duce în continuare.

Andrei Manole

landscap

My god. Știți toate clișeele acelea cu: doamne ce repede a trecut anul ăsta? Păi chiar așa e! Și îmi dau seama că a trecut un an, nu pentru că m-am uitat în calendar și am văzut că suntem în septembrie, ci pentru că mi-am amintit că în curând vine peste noi Black Friday;puțin trist că asta m-a triggerit, dar doar e revelionul ppc-iștilor nu? 🙂

Mă uit la noi și chiar sunt mândru unde am ajuns cu toții. Văd cât de sănătos am crescut în ultimul an și cât de cool am devenit, cum am pornit la drum 3 omuleți care nu știau nimic unul despre celălalt ajungând acum la 6 membri în racheta Mavericks. Și aici chiar m-am simtit ca într-o călătorie spațială, pentru că m-am dezvoltat și am căpătat atâta experiență într-un an, cât ar fi fost pe Pământ vreo 5. Și acesta e lucrul cel mai important pentru mine: că am avut multe bucurii, am amintiri faine, haioase dar am și trecut prin încercări foarte grele, fiind aici și acum mai puternic, mai matur, înconjurat de niște oameni foarte mișto. Suntem focusați să oprim racheta Mavericks poate doar pentru realimentare 🙂 #doamneajuta

Mădălina Șerbănescu

IMG_4433

Misiunea mea în echipa Mavericks a început cu mult înainte de a-i cunoaște, din momentul în care am decis că vreau să găsesc altă rachetă și altă misiune, înspre o complet altă Galaxie. Sau mai pe șleau, în momentul în care am decis să las în spate drumul pe care îl urmam de mai bine de 4 ani, acela de analist comportamental și lucrul cu copiii diagnosticați cu tulburări din spectrul autist. 4 ani în care m-am jucat și am crescut alături de copii minunați, care m-au învățat cine sunt, care îmi sunt defectele și limitele, dar și ce am de oferit mai frumos.
Când am pornit pe noul drum am decis că, mai mult decât orice, vreau să găsesc un locșor cu oameni faini. Căutam un licăr de „je ne sais quoi”, nu doar un loc din care să mă grăbesc să pleac la final de program.
Din momentul în care am primit primul email de la Mavericks și până în ziua interviului știam totul despre cei 3 curajoși. Astfel, martie s-a sfârșit cu un început. Cei trei curajoși erau acum 5, iar eu mă număram printre ei.

Zis și făcut, de aici povestea mea s-a scris printre training-uri zilnice, materiale și live-uri Adwords, examene de certificare și o mulțime de „bunătățuri”. Da, avem o mică problemă, suntem foarte darnici. Azi aduce Dragoș fructe și miere, mâine ne trezim cu negrese, peste două zile este vremea să gustăm dulceața de nuci a buncii lui Paul. Și dulceața e delicoasă cu iaurt, așa că Dragoș cumpără un bax. Și când se termină bunătate de dulceață aduc eu proaspătă de la mama. Să nu uităm de jeleurile Andrei, 3 pungi direct din Germania. Nu mai continui, înțelegeți, la noi se lasă cu ospăț măcar o dată pe săptămână.
Și uite așa, tiptil dar sigur, au trecut 6 luni pentru mine în Mavericks. Îmi dau seama că pentru ei este un an și poate suna puțin, but they’ve already accomplished so much in so little time.
Mă uit la noi cei de acum și îmi dau seama încă o dată că, oricât de deschiși am fi, avem nevoie de timp pentru a cunoaște și pentru a ne accepta unii altora particularitățile, nevoile, poveștile. Iar când prieteniile încep să se lege, când încep să apară glumele pe care doar noi le înțelegem și munca în echipă, atunci știm că facem ce trebuie și că mai e rost de o noapte de Board Games ca să se așeze și mai bine.

Paul, blând și hotărât, mereu cu un articol nou sau o bârfă politică la îndemână, și cu playlistul parcă gândit pentru noi toți.
Andi, care are un fel aparte de a explica orice, clar și cu răbdare, precum și cu o îndemânare actoricească.
Andra, cea mai carismatică dintre noi toți, mereu cu câte o glumă, mișcare de dans sau grimasă haioasă pregătită.
Alex, noul nostru coleg, un tip atât de cald și haios, mereu pregătit cu o poveste sau un pachet de Oreo. Să mai spun că face și cea mai bună cafea?!
Dragoș, cel de la care am învățat tot ce știu și care trage de noi în continuare să învățăm cât mai mult. Mă uimește mereu cu puterea lui de lucru și, poate și mai mult, cu grija pe care ne-o poartă.

Alături de ai mei cosmonauți am învățat că vârsta este doar un număr care nu impune limite în ceea ce poți să înveți și să realizezi, iar ei sunt exemplul viu al reușitei.

Paul Răcianu

12419231_1144114552273778_6460591156545687217_o

Încă nu realizez cum am ajuns aici, cum Dragoș, Andra și Andi au ales să fiu parte din Mavericks.
Recunosc, în prima zi nu realizam ce drum lung ne așteaptă și cât de tare ne vom apropia unii de alții în doar 6 luni. Nu îmi imaginam nici cât de multe lucruri voi fi învățat până acum și continui să învăț zilnic. Mereu învăț lucruri noi și simt cum mă schimb în mai bine cu fiecare zi ce trece.

Mavericks este despre performanță. Pe toate planurile. Luăm în serios ceea ce facem, dar nu uităm să ne simțim bine.
Avem grijă de clienții noștri, de task-urile pe care le avem, dar mai ales unii de alții. Și mi se pare minunat acest lucru.

Nu cred că m-aș fi putut afla într-un loc mai awesome decât Mavericks acum. Scuze, am vrut să spun Familia Mavericks.

Mulțumesc, Dragoș, Andra, Mădălina, Andi, Alex!

5. Alexandru Dumitrescu

1380222_664308216926621_1508149332_n

Gânduri despre Mavericks…
1) Am criticat Mavericks când am auzit de la Dragoș numele prima dată (da, am fost sceptic),
acum îmi sună foarte firesc.
2) Am admirat curajul lui Dragoș când a decis să facă acest pas, însă am criticat timing-ul ales.
3) I-am spus lui Dragoș ”da, vreau să te ajut”, deși simțeam și încă simt că el este cel care mă
ajută.

Și acum punctul mai lung…
4) Am venit la Mavericks fiind sigur că știu ce trebuie făcut să meargă totul bine într-un Start-
up…
Am crezut că experiența mea este suficientă, deși știam că fiecare organizație are particularitățile ei,
Mavericks a reușit să mă surprindă. Dinamism cu reguli foarte bine conturate dar care oferă o
libertate pe care rar o întâlnești într-o companie (sau cum spuneau părinții noștri: ”la patron”).
Am descoperit că particularitățile sunt mai multe decât în alte start-up- uri sau cel puțin așa îmi par
mie. Principalul lucru care mi-a atras atenția este dinamica de creștere și nu mă refer la indicatori
economico-financiari sau număr de clienți, ci la colegii mei, pe care îi văd curioși și dornici să crească
cu ajutorul Mavericks. Toate evoluează de la o zi la alta, iar eu sunt uimit de ritmul în care se
întâmplă lucrurile și sunt mândru că sunt implicat și pot să-mi aduc contribuția.

Căutăm doi cosmonauți pentru o nouă misiune

După 4 luni de la începerea expediției spre noi orizonturi ale campaniilor de promovare bazate pe performanță echipajul Mavericks are nevoie de încă 2 cosmonauți.

Nu ai nevoie de experiență în universul marketingului online, ai nevoie doar de combustibil. Adică de curiozitate. Aselenizăm împreună teritoriile noi de cucerit din performance, deci nu îți face griji pentru asta.

Nu ai nevoie nici de CV. Nu vrem să analizăm 543 de cuvinte scrise formal într-un document Word. Noi nu ne formalizăm și nu putem să îți cerem ție asta. Poți aplica doar cu adresa de mail după care începem deja primele antrenamente pentru postul de cosmonaut.

Nu trebuie să pregătești nimic. Vei avea de trecut trei probe în care să te cunoaștem mai bine plus un interviu cu mine. Atât de simplu.

Un mare bonus pentru cei care au deja o certificare AdWords, Facebook sau Atelierul Digital. Orice prezență la conferințe despre marketing online la care ai participat, fie ele aici, pe Pământ, sau în orice altă galaxie ajută. Ajută dar nu garantează nimic.


Vrem doi cosmonauți cu personalitate, curioși și cu dorință mare de învățare. Căutăm un echipaj pregătit pentru o cursă e lungă, plină de provocări cu multe cifre, rate de click și conversii dar și cu multe peisaje fabuloase unde poți vedea creativitatea ta dezlănțuită în copy-uri câștigătoare și targetări complexe.

Aplică aici și începe pregătirile pentru o expediție de ani lumină în galaxia campaniilor de performance media!

Ne spui prenumele și adresa de mail și mai apoi vrei primi trei provocări de rezolvat. Treci peste aceste quest-uri și vii la interviu. După care dacă totul merge conform planului te chemăm să ni te alături în echipajul Mavericks.

Aplicațiile se închid pe 13 februarie la ora 11.00.

Folosim prețul în anunțurile din AdWords Search?

Să comunic în anunț prețul produselor mele? Când să îl comunic? Este o dilemă pe care foarte multe magazine online o au atunci când vine vorba de strategia de promovare în motorul de căutare sau pe facebook pentru categoriile lor de produse.

Imaginează-ți că magazinul tău online vinde ouă. Doar ouă. Cum sunt ouăle? Se clasifică de la 0 (ecologice) la 3 (crescute în baterie, fără lumină naturală), cu coajă albă sau maro, mărimea S sau L. Ouă pe care toată lumea le vinde, care nu se pot diferenția cu nimic în afară de codul care arată cum au fost produse, culoarea și dimensiunea. Categoric aici singurul diferențiator ar fi prețul, nu? Crezi că dacă voi cumpăra astăzi ouă la cel mai bun preț de la tine săptămâna viitoare, când poate nu vei mai avea același preț, aceeași ofertă, voi cumpăra tot de la tine?

Mergi într-un hypermarket și uită-te la raionul de ouă. Ai spune că ar trebui să fie cel mai anost raion. Și totuși, vei vedea acolo ‘ouă nobile’, ‘ouă bine crescute’, ‘ouă de la găini fericite’, ‘ouă de la bunica’ și multe alte denumiri. Nu comunică nimeni prețul, nu comunică nimeni faptul că eu am cele mai ieftine ouă. Toți producătorii încearcă să se diferențieze în comunicare prin altceva în afară de preț și să fie memorabili astfel încât data viitoare când mergi în hypermarket să știi ce fel de ouă vrei să alegi. 


Înainte de a vorbi strict despre rezultate atunci când vine vorba de anunțuri cu sau fără preț în anunțuri ar trebui să vorbim despre diferențiatorul
preț în comunicare.

Prețul nu trebuie să fie locomotiva comunicării tale în relația cu clienții și potențialii clienți. Nu trebuie să vinzi doar produsele la care ai prețul cel mai bun, nu trebuie să comunici peste tot prețul. Clienții care sunt sensibili la preț nu sunt și clienți fideli; sunt acei clienți care rămân fideli prețului și nu brandului; atunci când un alt competitor va avea un preț mai bun va migra fără nicio remușcare către el.

Prețul trebuie folosit ca un filtru de comunicare nu ca un diferențiator. El trebuie comunicat doar în strategiile de conversie (în campaniile unde targetezi utilizatorii în etapa finală, cea de achiziție) și doar pe produsele pe care și competiția le are.

Hai să vedem și o analiză pe rezultate. Și când vorbim de rezultate, ce KPIs urmărim când vine vorba de anunțuri? Doi indicatori: rata de click (CTR) și rata de conversie (conversie = îndeplinirea obiectivului dorit pe site). Pentru acest exemplu am analizat redgoblin.ro și mai exact 3 grupuri de cuvinte cheie în care promovam alternativ 2 anunțuri: unul cu preț și altul în care puneam mai mult accent pe joc.

Analiza ratei de click


Screen Shot 2017-01-09 at 10.02.00
Screen Shot 2017-01-09 at 10.01.02
Screen Shot 2017-01-09 at 10.00.36

În toate cele 3 grupuri de cuvinte anunțul în care puneam accent mai mare pe joc a avut o rată de click mai bună și prin urmare mai multe click-uri către site. De la o diferență de 0.5% până la o diferență de peste 4% în cazul jocului Pandemic.

Bun. Avantaj CTR până acum.

Analiza ratei de conversie

Screen Shot 2017-01-09 at 10.02.10Screen Shot 2017-01-09 at 10.01.11
Screen Shot 2017-01-09 at 10.00.44

Aici lucrurile se schimbă destul de mult. Dacă vorbim de conversie (în acest caz conversia fiind finalizarea de comandă), anunțurile în care am comunicat prețul au avut o rată de conversie dublă (în cazul Cards against humanity și Ticket to ride) și chiar triplă în cazul Pandemic.

Avantaj clar, preț.

 

Așadar, în acest caz prețul a ajutat. De menționat că este aplicat într-o strategie în care utilizatorul se află în etapa finală, cea de achiziție, și comunicarea prețului în anunțuri filtrează audiența și construiește mindset-ul și nivelul de așteptări ale userului cu privire la ceea ce va găsi mai apoi pe site. Mai jos sunt și câteva recomandări cu privire la când și cum ar trebui să comunici prețul.


Când ar trebui să comunici prețul?

  • Atunci când te afișezi în etapa finală de achiziție (search specific pe produs, retargeting dinamic, etc.)
  • Când promovezi un produs identic cu al concurenței și aici decizia poate fi luată în funcție de preț (ex: laptop, cărți, etc.)
  • Pe căutări de sales unde competiția nu comunică prețul
  • Pe un produs la care ai cel mai bun preț din piață


Când NU ar trebui să comunici prețul?

  • Când promovezi un produs nou (o nouă categorie de produse, un produs nou intrat pe piață (un nou joc, o carte nouă), o exclusivitate)
  • Când ai un produs diferit de concurență (ex: haine, modele diferite de încălțăminte sport, etc.)
  • Când prețul nu te avantajează în relație cu ceilalți advertiseri (dacă diferența de preț este foarte mare atunci poate ar trebui să nu te afișezi pe respectiva categorie de produse și să te axezi pe alte categorii unde ești competitiv)

Cum au performat campaniile de Black Friday?

 O întrebare pe care mulți și-o adresează, iar răspunsul este variabil și cât se poate de subiectiv: bine, rău, binișor, se putea mai bine, a rupt, am făcut succes, etc. Ce indicatori cheie (KPIs) urmărești pentru a stabili ce înseamnă bine și ce înseamnă rău?

Și poate mai mult decât atât, ai aplicat în această campanie de Black Friday foarte multe strategii de performance: retargeting, custom audience, display, search, DSA, targetări noi, etc. Ce analizezi, astfel încât să vezi ce strategie a funcționat mai bine?

Dă-mi un punct de sprijin și voi răsturna Pământul, spunea Arhimede. Care e punctul tău de sprijin și care este planeta ta? Cum stabilești benchmark-ul campaniilor tale de performance?

Trei întrebări firești, care la o primă vedere par să aibă un răspuns ușor, dar când vine vorba de o analiză elaborată, multe lucruri se pierd pe parcurs. În cadrul acestui articol o să încerc să răspund la aceste trei întrebări apăsătoare:

Ce indicatori cheie (KPIs) urmărești pentru a stabili ce ce înseamnă bine și ce înseamnă rău?
Ce analizezi, astfel încât să vezi ce strategie a funcționat mai bine?
Cum stabilești benchmark-ul campaniilor tale de performance?

Aceste răspunsuri vin în urma unei analize comune pe 6 magazine online din portofoliul Mavericks care au desfășurat campanii de promovare în perioada de Black Friday (18-20 noiembrie). Pentru toate aceste conturi au fost aplicate 13 strategii diferite de performance media, iar datele din analiză reprezintă media tuturor acestor conturi, astfel încât să putem stabili un benchmark, un punct de sprijin, în ceea ce privește rezultatele obținute pe fiecare strategie sau canal media în parte.

Când cerem o părere despre rezultatele campaniilor de performance media este recomandat ca analiza sa plece de la indicatorii macro și apoi să coboare ușor spre detalii micro, granulare.

Primele lucruri pe care trebuie să le analizezi atunci când vorbești despre o campanie punctuală, în speță campania de Black Friday, sunt KPIs cantitativi și defalcarea rezultatelor pe canale media (Facebook Ads și Google AdWords).

Cei mai importanți doi indicatori cantitativi sunt: volumul de vizite și bugetul total investit în campaniile de promovare.

image-14

image-15

În acest caz observăm că defalcarea la nivel de buget a fost de ⅔ pentru campaniile Google AdWords și ⅓ pentru campaniile Facebook Ads. Cu toate acestea, la nivel de volum de trafic cele două canale media au procente aproape egale: 48.7% pentru Facebook și doar 51.3% pentru Google AdWords. Acest raport dintre cei doi KPIs cantitativi (buget investit vs. volum de vizite) ne arată faptul că deși pe Facebook am investit un buget mai mic, traficul adus din acest canal a fost sensibil mai eficient la nivel de preț decât cel din AdWords. Altfel spus, din Facebook am adus trafic cu 32% mai ieftin decât din Google AdWords.

Un CPC mai mic pe Facebook decât pe AdWords; dar cum stăm la nivel de KPIs calitativi din aceste 2 canale media?

Atunci când vorbim de KPIs calitativi, 2 dintre cei mai importanți indicatori de calitate pentru magazinele online sunt volum de tranzactii si venituri totale obținute din campaniile de promovare.

image-18

image-17

Aveam o investiție de ⅔ din bugetul de promovare în Google AdWords și ⅓ din buget în Facebook Ads. Când vorbim de volumul de tranzacții (comenzi finalizate) acest raport se păstrează (65.1% AdWords vs. 34.9% Facebook). Atunci când vorbim de revenue lucrurile stau mult mai diferit. Din campaniile AdWords am adus peste 85% din venitul total al campaniilor de promovare de Black Friday. Așadar, valoarea medie pe coș în cazul campaniilor AdWords a fost net superioară în comparație cu campaniile de pe Facebook.

Și pentru că vorbeam de valoarea medie pe coș, un alt indicator secundar pe care ar trebui să îl analizezi în campaniile tale de Black Friday este și rezultatul obținut pe goal-ul secundar, și anume, adăugarea în coș. Aici ar trebui analizat atât volumul total de goal-uri obținute, dar și rata de abandon pe fiecare coș.

image-18

image-19

La nivel de volum de adăugări în coș, rația de ⅔ vs. ⅓ în favoarea Google AdWords se menține și aici. Rezultate interesante sunt obținute în cazul unui alt indicator, și anume rata de abandon a coșului (cei care adaugă în coș și nu finalizează comanda). Dacă AdWords are o rată de abandon de 39%, Facebook are o rată aproape la jumătate, de doar 26%. Acest lucru arată eficiența crescută a campaniilor de Facebook și targetarea cât mai aproape de ciclul final de achiziție în care se află utilizatorul, spre deosebire de AdWords, unde utilizatorii sunt mai degrabă în etapa de considerare de oferte și research.

Când vorbim la nivel macro, aceștia ar fi cei mai importanți șase indicatori pe care ar trebui să îi urmărești alături de conexiunile dintre bugetul invesit, volumul de conversii (principale și secundare) și revenue.

Dar cum analizezi canalele media și strategiile media pe care le-ai aplicat în campanie? Așa cum îți spuneam la început, analiza este făcută pe 6 magazine online din portofoliul Mavericks și 13 strategii de performance media diferite. Sunt sigur că și tu ai avut destul de multe strategii pe care le-ai aplicat, așa că analiza granulară ce urmează cred că te-ar ajuta foarte mult să îți dai seama cât de bine a performat campania ta de Black Friday.

Înainte de a intra în analiză, iată care sunt cele 13 strategii pe care le-am aplicat:

Google AdWords:

Search, Brand Protect (pe căutări ce țin de brandul magazinului online, cu variațiuni ce țin de domeniul de activitate și Black Friday)
Search, non Brand Protect (aici am inclus toate strategiile de search care nu se afișau și pe brandul magazinului online; de la căutări generale, pe categorii, exporturi de produse și campanii DSA)
Retargeting all (retargetarea tuturor vizitatorilor site-ului)
Retargeting General (retargetarea tuturor vizitatorilor site-ului mai puțin cei care au făcut bounce)
Retargeting Categorii (retargetarea userilor care au intrat pe anumite categorii specifice)
Retargeting Audiențe Specifice (retargetarea userilor care au un anumit comportament calitativ pe site <demografic, sistem de operare, județ, device, etc.>)
Gmail Ads (targeterea contextuală a userilor în Gmail)
Display (campanii de display cu metode de segmentare multiplă <contextual, interes, etc>)
Facebook Ads

New Target (targetarea utilizatorilor noi, care nu au mai ajuns pe site, în funcție de o segmentare psiho-socio-demografică în funcție de publicul țintă al fiecărui magazin online și a fiecărei categorii de produse promovate)
Retargeting (retargetarea userilor care au mai ajuns pe site / anumite categorii)
Custom Audience (targetarea abonaților la newsletter / clienților)
Lookalike (targetarea audiențelor de lookalike plecând de la liste calitative de retargeting / fani)
Fani (targetarea fanilor paginii respectivului magazin online)
Acestea au fost cele 13 strategii aplicate pentru toate cele 6 magazine online. Hai să vedem cum a funcționat fiecare strategie în parte.

Facebook Ads

Și în cazul analizei granulare, datele pleacă inițial de la analiza cantitativă a KPIs: volum de vizitatori și buget investit.

image-20

Astfel putem să tragem concluzii cu privire la:

– costul mediu al traficului

– unde am avut un cost mai mare pe vizitator adus pe site –

– unde am avut un cost mai mic.

Observăm că în cazul strategiei de custom audience și lookalike costul pe click a fost cu mult mai mare decât rezultatul obținut. Pentru new target și retargeting costul a fost mult mai eficient, aducând mai mult trafic pe site la un cost pe click mic. În cazul strategiei în care targetam fanii am avut un cost fix în benchmark-ul acestui canal.

Pe lângă conexiunea dintre buget și volumul de trafic adus pe site este utilă și o analiză strict la nivel de buget: 31% din totalul de buget investit a mers în strategii de retargeting, 23% pe lookalike, după care aproape 22% din buget în strategii de new target și doar 15.5% din totalul de buget a fost investit în strategii de custom audience. Cea mai mică investiție a fost în cazul targetării fanilor.

image-21

Vorbim despre bugetul investit, dar să vedem și care au fost rezultatele la nivel calitativ: volum de tranzacții și revenue obținut.

image-22

image-23

Dacă 31% din totalul de investiție a venit din strategii de retargeting, observăm că această sursă de trafic a adus peste 40% din totalul de conversii și peste 42% din revenue  adus de acest canal. Deci această strategie are un return pozitiv. La fel și în cazul strategiei de custom audience, unde am investit 15% din totalul de buget și am adus peste 20% din totalul de tranzacții și un revenue tot de 20%.

Situația este diametral opusă atunci când vorbim despre strategia pe audiențe lookalike – aici am investit 23% din totalul de buget și am adus doar 8% din totalul de conversii (de trei ori mai puțin  față de cât ar trebui să aducă această strategie, conform benchmark-ului canalului și bugetului investit).

Pentru strategia legată de fani și new target rezultatele obținute au fost în benchmark-ul canalului de promovare.

image-24

Ce concluzii putem trage de aici? Lookalike is a no, no sau cel puțin trebuie limitată foarte mult. Retargeting și custom audience pot aduce rezultate foarte bune dacă ne permite și audiența care în ambele cazuri este o audiență limitată, finită. Pentru strategia de new target provocarea cea mai mare este să scalezi investiția în buget astfel încât să păstrezi rezultate similare în ceea ce privește păstrarea ROIului pozitiv.

Google AdWords

Prima analiză pe care trebuie să o facem și în cazul campaniilor AdWords este raportul dintre buget investit și volumul de click-uri. Se observă clar că în cazul campaniilor AdWords volumul de click-uri este mult mai redus decât bugetul total investit pe fiecare strategie în parte. Singura excepție este campania de Brand Protect, unde costul pe click a fost mult sub media acestui canal media.

screen-shot-2016-12-09-at-09-17-40

Analizând separat doar volumul de click-uri adus pe site, observăm că cele mai multe vizite au venit din campania de brand protect, urmate apoi de search și retargeting general (toate strategiile de retargeting au adus approx. 21% din totalul de trafic).

image-26

În ceea ce privește campania de Brand Protect, am investit approx. 10% din bugetul total alocat acestui canal media și am adus peste 40% din totalul de vizitatori.

Analiza calitativă a datelor arată că tot campania de pe căutările de brand au adus volumul cel mai mare de trazacții și un revenue și mai mare. Approx. 80% din totalul de revenue adus de acest canal a fost adus de campaniile de Brand Protect.

image-27

image-28

Primul instinct este să spui că brandul a făcut toată munca. La prima vedere poate fi adevărat, dar cel mai important este să analizezi comportamentul userilor în acea perioadă destul de aprinsă din punct de vedere al stimulilor mai mult sau mai puțin iraționali.

Campania de Brand Protect se află de cele mai multe ori la finalul perioadei de informare/consideration și utilizatorii care vin din această campanie fac de cele mai multe ori și achiziția finală.

De multe ori percepția magazinelor online este că aleargă singuri pe pista de atletism, uitând două aspecte importante:

Nu este o cursă de cai și nu aleargă doar un singur cal în cursă (userii se pot și se vor uita stânga-dreapta la competiție)
Nu este o cursă individuală, ci una de ștafetă (cele mai multe conversii sunt aduse de către o succesiune de canale media și campanii de promovare, cum e cazul celor 10 succesiuni prezentate mai jos.
Revenind la întrebarea simplă de la care am plecat; cum au mers campaniile de performance media de Black Friday?

Acum am un răspuns ceva mai clar. După ce am investit ⅓ din buget în Facebook și ⅔ am adus cam același număr de vizitatori din cele 2 surse de trafic – avantaj Facebook aici la nivel de CPC. Apoi, la nivel de tranzacții, AdWords își păstrează rația de ⅔, dar aduce un revenue mult mai mare (85% vs. 15% pentru Facebook).

Principala strategie pe AdWords a fost Search (atât brand, cât și non-branded). După care am mai adus un volum destul de bun de conversii din retargeting și o rată bună de conversie din GMail Ads.

Display nu prea a funcționaT, la fel cum pe Facebook nu a adus rezultatele scontate strategia de lookalike. Pe Facebook rezultatele cele mai bune le-am obținut din strategii de retargeting și custom audience. Pentru campaniile în care am targetat public nou am avut rezultate în marja benchmark-ului. Așadar aici provocarea cea mai mare este legată de scalabilitate.

La tine? Cum au mers campaniile de performance media de Black Friday?