Anul trecut am participat la makeathlon-ul organizat de Startarium prin care 10 afaceri și-au lansat campaniile de crowdfunding într-un weekend intens. Au avut parte în primul weekend din noiembrie de workshop-uri intensive de PR, strategie de digital și performance media. 

Workshop-ul de performance media a fost ținut de Dragoș și după 2 ore de informații teoretice întreaga echipă de specialiști a dezvoltat campanii de promovare alături de fondatorii afacerilor. A fost un efort susținut atât din cauza timpului limită pe care l-am avut pentru fiecare afacere, cât și pentru că dezvoltarea campaniilor a fost făcută de la început pe 2 canale de promovare: Google Ads și Facebook Ads. 

Pentru a putea lansa campaniile a fost foarte importantă partea de pregătire inițială ce a durat mai multe săptămâni, parte ce a fost coordonată de mine și pusă în aplicare alături de echipa Startarium. Pentru început au fost împărțite conturile către fiecare specialist din echipă; fiecare a avut 2 afaceri pentru care a construit campaniile. Apoi, a urmat partea de necesar de materiale: bannere și video. Din partea noastră au venit specificațiile tehnice și best practices pentru ca materialele să aibă un impact cât mai mare. Mai apoi a urmat partea de setup de conturi și crearea de conturi de promovare la care tot la fel, i-am ajutat cu documentația necesară astfel încât în weekendul 2-3 noiembrie să trecem la partea de implementare. 

La fel de importantă în etapa de pregătire a fost și strategia de performance media. Pentru fiecare buisness am avut un buget de 1000 EUR și matricea de la care am plecat pentru toate afacerile a fost următoarea: 

  • În primul rând Google Ads Search atât pe căutări de brand dar și căutări ce definesc domeniul lor de activitate
  • Mai apoi Google Ads Display pentru a crește gradul de notorietate a proiectului pe pagina Startarium
  • În același timp am construit și o campanie video pe Youtube Ads cu același obiectiv, de prezentare a proiectului pentru ca mai apoi să fie susținut pe pagina dedicată de pe Startarium
  • Pe lângă cele 3 canale care erau mai degrabă cu rol de awareness și consideration am dezvoltat și o campanie de retargeting, atât pe Google cât și pe Facebook cu rol de reamintire a celor care au interacționat cu proiectul despre susținerea proiectului
  • Pe Facebook am dezvoltat câte 3 audiențe noi pentru fiecare afacere în parte, audiențe ce pleacă din profilul dezvoltat de fondatori în workshop-ul de perfomance media
  • Și tot aici am targetat și fanii paginii tot pentru a amplifica mesajul către publicurile calde ale afacerii astfel încât fiecare proiect în parte să capete o tracțiune mai mare

Aceasta a fost strategia pe care am aplicat-o pentru toate cele 10 afaceri și pe care am conturat-o inițial în Startarium Crowdfunding Makeathon și mai apoi am dezvoltat-o și optimizat-o în funcție de rezultatele fiecărui proiect în parte. Cum? Pentru unele afaceri am ponderat bugetul de retargeting deoarece aveau deja o comunitate destul de mare către care se adresau, către altele am crescut în canalele de awareness acestea ducând lispă de notorietate inițială. Așadar fiecarte proiect a avut un parcurs diferit deși au plecat cu toate din același punct. Iar la final am avut o rată de conversie de 30%. 3 din cele 10 proiecte au primit finanțarea necesară în Startarium: Rubik School, Roomzia și POM

 Rolul campaniilor noastre nu a fost acela de a aduce direct aceste finanțări, ci mai degrabă de a oferi suport afacerilor în digital și pentru a amplifica mesajele lor în online. Ceea ce am și făcut. Am adus în medie pentru fiecare afacere următoarele rezultate:

  • Peste 11,000 click-uri 
  • Peste 47,000  vizualizări (Youtube Ads și Facebook Ads)
  • Peste 910,000 afișări ale ad-urilor în Google Display și Facebook Ads
  • 66% vizitatori noi pe paginile business-urilor

Rolul nostru a fost îndeplinit, spunem noi, cu succes. Am reușit să dăm voce proiectelor și să ajungem la publicul țintă relevant în digital pentru fiecare proiect în parte și rezultatele au venit: 3 proiecte care au primit finanțarea necesară și peste 25000 EUR în total oferită de susținători. 

Un rezultat foarte bun care a venit cu efort comun atât din partea celor 10 afaceri, echipei Startarium: Adina, Monica, Andreea, Andreea  și Diana, dar și partea echipei de specialiști Mavericks (Răzvan, Dinu, Vanesa, Alexandra, Maria și cu mine ) care a implementat campaniile, a dezvoltat și optimizat mai apoi campaniile pe parcursul unei luni întregi astfel încât să obținem cele mai bune rezultate.